vrouw_transparant
logo_transparant_600x139

Brownie Wise (1913-1992)

Brownie Wise
Fotograaf onbekend

Brownie Mae Humphrey werd geboren in 1913 in Buford, Georgia. Haar vader (Jerome Humphrey) was werkzaam als loodgieter, haar moeder (Rosabelle Stroud) verdiende geld met het maken van hoeden. Na de scheiding van haar ouders groeide Brownie grotendeels op bij haar tante in Atlanta. Haar moeder was manager en moest daarom veel reizen, zodat ze haar dochter soms maanden niet zag.

In 1936 won Brownie een prijsvraag om een muurschildering te maken bij de Texas Centennial in Dallas. Daar ontmoette ze Robert Wise, waarmee ze eind van dat jaar in het huwelijk trad. Het echtpaar verhuisde naar Detroit waar hun enige kind, Jerry, in 1938 werd geboren.
Het leven als huisvrouw bracht haar tot het inzenden van bijdragen voor de rubriek ‘Experience’ van de krant Detroit News, onder de naam ‘Hibiscus’. Ze beschreef haar gelukkige leven met man en kind, maar de werkelijkheid was anders. Ze besloot in 1941 te scheiden en ging werken als secretaresse bij Bendix Aviation Corporation.
Na de Tweede Wereldoorlog probeerde ze, samen met haar moeder, extra inkomsten te verdienen met de verkoop van huishoudelijke producten via Stanley Home Products, door middel van demonstraties aan huis. In Miami begonnen moeder en dochter in 1949 een eigen bedrijf in directe verkoop aan huis. Het bedrijf kreeg de naam Patio Parties, en verkocht onder andere producten van Stanley Home Products en West Bend. Speciale Poly-T Parties organiseerden ze voor de verkoop van Tupperware.

Brownie Wise op de omslag van Business Week 17 april, 1954
© Smithsonian Institution, Washington D.C.

Een ontmoeting met Earl Tupper kwam snel nadat hij contact met haar had opgenomen toen hij vernam hoeveel producten van Tupperware zij verkocht. Hij gaf haar de opdracht haar marketingsysteem uit te breiden en toe te passen op de exclusieve verkoop van Tupperware producten.
Wise werd vice-president van Tupperware Home Parties, het bedrijfsonderdeel dat zich bezighield met de verkoop, distributie en promotie van Tupperware. Zij bestuurde dit vanuit het hoofdkantoor in Kissimmee, een kleine stad bij Orlando (Florida) en kreeg alle ruimte van Tupper om haar ideeën en marketingstrategie te ontwikkelen. Daarmee gaf ze de Amerikaanse huisvrouw de mogelijkheid om naast het huishouden een eigen inkomen te verdienen en carrière te maken.

Ze werd het gezicht van het bedrijf, verscheen op televisie en stond als eerste vrouw in 1954 op de omslag van het tijdschrift Business Week. Een van haar bekende uitspraken was: ‘Als wij goed zijn voor onze mensen, zijn zij goed voor ons bedrijf’ (‘If we build the people, they’ll build the business’). In 1957 publiceerde ze haar ervaringen en ideeën in haar autobiografie Best wishes.

Kersttoespraak Brownie Wise, begin jaren vijftig
Archief Collectie Hageman

Meningsverschillen over de bedrijfsvoering en verschil in stijl maakten een abrupt einde aan de samenwerking tussen Tupper en Wise. Zij werd begin 1958 ontslagen, procedeerde en claimde een totaalbedrag van $1,6 miljoen, maar verloor. Ze kreeg uiteindelijk één jaarsalaris, ongeveer $30.000. Kort daarna verkocht Tupper zijn bedrijf voor $16 miljoen aan Rexall Drug Company.

Brownie Wise demonstreert de kwaliteit van Tupperware op een Tupperware Home Party, 1952
© Smithsonian Institution, Washington D.C.

Brownie Wise werd president van Cinderella, waar ze probeerde haar marketingplan toe te passen op de verkoop van cosmetica aan huis, maar dit bracht nooit het succes van voorheen. Van 1960-1962 was ze president van Viviane Woodard Cosmetics. In 1992 is ze in relatieve anonimiteit op 79-jarige leeftijd gestorven.

Tupperwarecollectie.nl wil op educatieve wijze het cultuurhistorisch belang en de maatschappelijke impact van Tupperware verspreiden.