vrouw_transparant
logo_transparant_600x139

Geschiedenis van de Tupperware Home Parties

Waterdicht Camel en Cavelier King Size sigarettendoosje.
© Collectie Hageman

Bij de introductie van Tupperware in 1945 bracht Earl Tupper zijn Poly-T producten via winkels en warenhuizen op de markt. Grote stands vol met zijn plastic keukengerei moesten de aandacht van de klant trekken. Hij huurde zelfs een showroom op Fifth Avenue, New York. Ook trachtte hij zijn plastic producten te promoten door ze gratis als extra bij een bekend product te leveren. Hij maakte onder andere een plastic Camel en Cavalier King Size waterdicht sigarettendoosje, een kan voor Borden’s Starlac (een melkproduct), en een kan voor Snow Crop, een bedrijf in frisdranken. Zo kregen in 1947 meer dan één miljoen Amerikanen een gratis Tupperware product in handen.

Ondanks deze activiteiten, positieve reacties en intensieve reclamecampagnes wilde de verkoop in eerste instantie niet echt van de grond komen. Tupperware had het Amerikaanse huishouden nog niet veroverd, de Tupperization liet nog op zich wachten. Het wantrouwen van de consument tegenover het plastic product moest overwonnen worden. Plastic bleef het imago houden van broos, plakkerig, onbetrouwbaar en een product met een onaangename geur. Tevens bleek dat de Tupper Seal, de lucht- en waterdichte deksel, demonstratie en uitleg nodig had. Daarom besloot Tupper zijn producten ook via postorderbedrijven en directe thuisverkoop aan te bieden. Dit ging via de zogenaamde home-party, waar een kleine groep vrouwen in een huiselijke sfeer een productdemonstratie kreeg en na afloop een bestelling konden plaatsen. Deze manier van directe verkoop bestond al sinds de jaren ’20 en werd in de jaren ’30 verder ontwikkeld door Stanley Home Products.

Earl Tupper overhandigt Brownie Wise de sleutels van een nieuwe Cadillac, 1952
© Smithsonian Institution, Washington D.C.

Tupper en Wise kwamen tot een zeer succesvolle samenwerking. Tupper gaf Wise de opdracht om haar marketingstrategie uit te breiden en exclusief toe te passen op de verkoop van Tupperware. Zo ontstond in 1951 de Tupperware Home Parties Inc., met als thuishaven Kissimmee, bij Orlando (Florida) waar zij vice-president van werd. Vanaf dat moment werd Tupperware alleen nog verkocht via het Home Party Plan.

Advertentie Tupperware Home Parties, tijdschrift onbekend, 1960
© Gemeentemuseum, Den Haag

Wise ontwikkelde een groot netwerk van distributeurs, managers en consulenten, en een beloningssysteem met carrièrekansen voor de huisvrouw. Er werd geadverteerd met de mogelijkheden die Tupperware Home Parties allemaal bood, tot en met de aanschaf van een auto van het geheel eigen verdiende geld. De vrouwen konden door het aantal georganiseerde home parties promoveren van consulent tot manager. Een manager begeleidde consulenten, gaf instructies en probeerde nieuwe consulenten te werven. Bij een aanzienlijke verkoop, bewezen leiderschap en organisatietalent promoveerde de manager tot distributeur, het hoogst haalbare niveau. De distributeur had een eigen kantoor en ontwikkelde zelf een netwerk van managers en consulenten om zich heen. Op deze manier wist Wise het aantal verkoopsters in drie jaar tijd naar 20.000 te brengen. In dezelfde periode opende Tupper zijn tweede fabriek in Blackstone, Massachusetts.

Tupperware Home Party met vriendinnen, ca. 1958
Fotograaf onbekend
Archief Collectie Hageman

Het succes lag niet alleen in het perfect georganiseerde verkoopnetwerk. Minstens zo belangrijk was het concept van de verkoop tijdens deze home parties. Een afspraak met vriendinnen, kennissen of buren in huiselijke sfeer, maakte dat vrouwen in deze vertrouwde ambiance makkelijker tot aankoop van een product overgingen en ze elkaar stimuleerden. De producten werden thuis aan de gasten gedemonstreerd, het was de ‘modern way to shop’, zoals de slogan van Tupperware Home Parties zei. Bovendien werd de gastvrouw een cadeau aangeboden. Ook hierbij had Wise een beloningssysteem bedacht. Hoe meer verkopen bij haar home party, hoe groter het cadeau. En ook deze cadeaus konden weer op een hoger niveau komen, naarmate men vaker gastvrouw was van een home party. Natuurlijk werd de gastvrouw aangespoord om zelf consulent van Tupperware te worden en zo van alle voordelen te kunnen profiteren.

Om de party’s goed te laten verlopen en de omzet zo groot mogelijk te maken, schreef Wise instructieboeken (Know how! The guide to making money with Tupperware), met tips voor de demonstratrice. Daarin werd nauwkeurig uiteengezet hoe een demonstratie succesvol kon zijn: talrijk zijn de tips hoe de huisvrouwen overtuigd konden worden van de exclusieve kwaliteit en het gemak dat Tupperware hen zou bieden in het huishouden. Zo zou het tijdwinst opleveren, doordat het eten eerder op de dag gemaakt kon worden en vers bleef in de Tupperware schalen. Na het diner kon het teveel gemaakte eten opnieuw in de Tupperware schalen worden gedaan en in de koelkast bewaard. Er hoefde niets te worden weggegooid, wat vanzelfsprekend ook de man des huizes een groot plezier zou doen. Niets stond de huisvrouw nog in de weg om voor Tupperware te kiezen; ‘Tupperware, the fun way to save and earn!’, zoals de slogan van een wervingsreclame luidde.

Uitreiking nieuwe producten tijdens
Tupperware Homecoming Jubilee, ca. 1955
Fotograaf onbekend
Archief Collectie Hageman

Om het gevoel van een grote familie nog sterker te maken werd er jaarlijks een meerdaags jubileum georganiseerd, de Jubilee (Tupperware Homecoming Jubilee) in Orlando, waar nieuwe dozen, bekers en kommen werden gepresenteerd. Alle distributeurs en managers werden daarvoor uitgenodigd en de beste demonstratrices kregen een prijs uitgereikt.
Tijdens de eerste Jubilee in 1954 introduceerde Wise het project Dig for Gold!, een nieuw element in het beloningssysteem. Op de jaarlijkse Jubilee konden de prijswinnaars letterlijk hun prijs opgraven in de tuinen van het hoofdkantoor in Orlando. Wise had voor zo’n $50.000 aan prijzen, zoals ringen, radio’s, bontmantels en miniatuurauto’s (in te ruilen voor de originele auto) op het terrein laten begraven. Werken voor Tupperware Home Parties leek wel een Luilekkerland.

Het Tupperware Home Party Plan van Brownie Wise bood de Amerikaanse vrouw in de jaren na de oorlog een mogelijkheid om naast het huishouden en de zorg voor het gezin een eigen inkomen te verdienen. Het beloningssysteem motiveerde en het demonstreren van producten voor een groep gaf de meesten onmiskenbaar een gevoel van eigenwaarde. Door de flexibiliteit van de organisatie was er voor iedere vrouw een kans om carrière te maken.

De uitspraak van Wise ‘als wij goed zijn voor onze mensen, zijn zij goed voor ons bedrijf’ (‘If we build the people, they’ll build the business’), werd bewaarheid. Inmiddels is Tupperware en de Tupperware Home Party nog altijd een begrip in talrijke landen.


Reclamespotje Tupperware Home Party, 1961 © Prelinger Archives

Tupperwarecollectie.nl wil op educatieve wijze het cultuurhistorisch belang en de maatschappelijke impact van Tupperware verspreiden.